вівторок, 19 вересня 2017 р.

Година спілкування на тему: Вода-кров землі.Господні очі




Вода була вже на початку світу. В одній з дохристиянських колядок є слова:
Що ж нам було з світа початку?
Не було нічого — одна водонька.

Воду наші предки називали Святою. У всіх народів вона була обожнювана, як сестра Сонця, тому що дає життя всьому сущому на землі, приносить велике добро, робить землю родючою.
Вода, як і хліб, є даром Божим. У народі кажуть: "Був би хліб та вода, то і голоду не буде''. У замовляннях, молитвах люди зверталися до води: "Водичко, найстарша сестричко".

Кожну водойму — річку, озеро, ставок, копанку, криничку — люди називали словом "дунай" (від перського dhunі, don — річка). Наприклад, у "Слові о полку Ігоревім" читаємо:
"На дунаї Ярославнин голос
слишиться".
"Дівиці поють на дунаї".

А у всім відомому хороводі "Подоляночка" є слова:
"Піди до дунаю, бери дівку скраю".
Тому так багато річок у своїх назвах мають спільне сполучення "дн": Дніпро, Дністер, Десна, Дон, Дінець, Двіна, Дунай і ін.
Б. Грінченко у повісті "Під тихими вербами" подає: "Водоводичко Святенька! Скажи мені, чи гарно тобі жити в моїй хаті підземній? Озвись!.. Мовчить, не озивається... Мабуть, я грішна, що до мене вода не говорить!!!"

Шанування води

З покоління в покоління передавалося глибоке шанування води. П'ючи воду, чоловіки знімали головний убір на знак пошани. Жінки ж зранку одягалися чистіше, ідучи по воду, і наносили її на весь день. Потім переодягалися у робочий одяг і поралися по господарству.
Матері навчали дітей:
*Не плюй у воду.
*Не кидай нечистот у воду.
*Не говори біля води лайливих слів.
Шануючи воду, наші предки приносили воді жертву, переважно у вигляді страв.
За криницями доглядали, щороку чистили їх. На Полтавщині у с. Лютенька протікала невелика одноіменна річечка. Восени, коли основні роботи у полі були закінчені, збиралися чоловіки, жінки і прочищали річку. На кожну вулицю припадала певна частина річки для догляду. І річка віддячувала людям тим же. Вода була чиста і прозора, дно було видно.

понеділок, 17 липня 2017 р.

Проведено розповідь-портрет Роман Шухевич-Головний командир УПА

Рома́н Шухе́вич (псевдо«Білий», «Дзвін», «Роман Лозовський», «Степан», «Чернець», «Чух», «Тур», «Тарас Чупринка»30 червня 1907, м. Львів[2] — 5 березня 1950, с. Білогорща, нині у складі м. Львова) — українськийполітичний і державний діяч, військовик. Член галицького крайового проводу Організації українських націоналістівКомандир з боку українців українського військового підрозділу «Нахтігаль» в складі іноземних легіонів Вермахту(19411942). Генерал-хорунжий, головнокомандувач Української повстанської армії, голова Секретаріату Української головної визвольної ради (19431950).
Романові Шухевичу посмертно присвоєно звання Герой України з удостоєнням ордена Держави[3][4]. Посмертно іменований пластовою старшиною найвищим почесним ступенем гетьманського скоба (1950)[5].
Петро Дужий, ідеолог ОУН, писав про Шухевича: «Боротьба за волю українського народу, за його суверенне державне існування і розквіт стала змістом життя Романа Шухевича — людини виняткового гарту»[6]. Своє історичне призначення на вищих посадах в українському визвольно-революційному русі доби Другої світової війниРоман Шухевич бачив у тому, щоб сконсолідувати сили ОУН, розхитані нацистськими репресіями, усунути розбіжності та кризу в Проводі ОУН, яка виникла на початку 1943 p., підтримати ініціативу Крайового проводу ОУН на ПЗУЗ щодо створення Української Повстанської Армії та перетворити її в інструмент боротьби за Українську самостійну соборну державу. Шухевич, усвідомлюючи необхідність демократизації деяких організаційних та ідеологічних засад діяльності ОУН, зорієнтував Організацію на створення всеукраїнського політичного представництва у формі УГВР. Завдяки цьому український визвольно-революційний рух, спочатку репрезентований лише ОУН, набув з літа 1944 р. загальноукраїнського значення, позбавився монопартійних впливів і почав просуватись на схід[7].Результат пошуку зображень за запитом "шухевич"